Hoppa direkt till innehåll
Borta Bra Hemma Bäst
weblog

Weblog

10
maj
2010

Matfunderingar

21:27 1453, Inga kommentarer
Oj då, ser att jag inte fullföljde mina anteckningar om LCHF-kosten. Antagligen för att det inte gick någe vidare. Jag klarade det i 1,5 vecka och sedan gick det inte längre. Allra mest för att jag var lite lätt illamående av allt fett. För min kompis, som började långt innan mig, verkar det gå riktigt bra. Hon har gått ner massor i vikt och verkar må bra med sin nya diet. Jag tänker alldeles för mycket på allt det jag inte får äta och blir liksom trotsig inuti.
Jag fortsätter samlingen av recept lite sporadiskt. Vi kom av oss i veckoplaneringen men denna vecka ta mig tusan, sitter det en matsedel för veckan på svarta tavlan i hallen, yeah!
Veckan inleddes med Köttfärslimpa med färskost och gratinerad blomkål. Sonen, som tidigare protesterat ljudligt över att det skulle bli köttfärslimpa, satte i sig maten i raketfart för att det var så gott. Hm, det kan även ha varit så att han ville leka mer med kompisen. Jag testade en lchf-middag igen alltså. Det var gott men nja, jag lovar inget.
Jag vill lära mig att göra egen pasta. Pappa har ju en degmaskin och allt för att kavla ut degen. Det skulle vara tufft att göra sin egen ravioli. Jag tror jag lånar hem den, maskinen alltså, de har två tror jag.
Jag vill ha en anledning till att testa Cheesecake á la lchf också. Kan den verkligen vara god?
Dagarna ska ju bli varmare (verkligen inte idag) och att grilla lockar förstås. Det blir bara lätt så att vi kör med samma gamla vanliga, kött, potatis i ugn, tsatsiki osv. Jag ska leta upp fler grilltips så de kan finnas samlade här.