Hoppa direkt till innehåll
Borta Bra Hemma Bäst
weblog

Weblog

Lite för mycket samtidigt
Ibland vill jag göra allt på en gång. Testa att baka den där kakan och göra mos på frukt, gelé och sylt och ja ALLT! Jag tror att det är en del jobbångest som ligger bakom kökskaoset. För på måndag börjar jag att arbeta igen och då vet jag att jag är tröttare på kvällarna igen. Jag orkar inte baka då och jag älskar att baka. Jag vill plocka bär och grejja ihop saker av dem. Jag älskar att ha frysen full av bakverk så att det enkelt bara är att ta fram när besök dyker upp eller när barnen ska på utflykter med skolan. När jag jobbar kommer jag hem och är slut och är glad om jag orkar fixa en genomtänkt maträtt.
På det sättet är hemma.bäst mycket bra. När det är skoldags ska jag återigen fixa matsedel, storhandla för det spar så mycket tid och ork.
Jag har testat en rabarberdrycksom jag hittade ett recept på. Rätt enkelt visade det sig bara man har en saftsil eller lyckas arrangera en med själva silduken (de hade inte ställningen på Ica Maxi). Jag monterade silduken på en vanlig sil med öglorna och några klädnypor, perfekt! (saftdukställning=99 kr, endast duk=19 kr)
Nu står den på avsvalning så jag ska kanske inte hurra ännu. Citronsaft ska tillsättas och saften ner i en vacker glasflaska. Jag vill köpa fler glasburkar och flaskor. Och sedan köpa sådana där "tags" som man kan knyta runt burkarna och skriv vad som är i. Det ser mysigt ut tycker jag.
Jag plockade ner äpplen och de är inte riktigt mogna upptäckte jag. Ska jag chansa och göra en äppelkaka på dem? Jag kan ju lura i barnen den med lite vaniljsås till, moaahahaha...